. Berupaya membantu guru mengurus kelas prasekolah dengan baik dan sempurna
berpandukan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2003 (Skim Perkhidmatan
Pembantu Pengurusan Murid).
2.1.4 Motivasi belajar murid prasekolah;
2.1.5 Bahan bantu mengajar;
2.1.6 Tatacara kawalan keselamatan kesihatan dan keselesaan murid;
2.1.7 Aktiviti pengajaran dan pembelajaran;
2.1.8 Rancangan pelajaran harian;
2.1.9 Kaedah pengurusan prasekolah; dan
2.1.10 Modul Tugas Pembantu Pengurusan Murid.
2.2 Elemen Kemahiran:
2.2.1 Membantu guru prasekolah merancang aktiviti bimbingan dan asuhan;
2.2.2 Membantu guru mewujudkan suasana selesa,selamat dan menggembirakan;
2.2.3 Membantu merangsang dan meningkatkan motivasi murid-murid prasekolah supaya bersedia untuk belajar;
2.2.4 Membantu memilih dan menyediakan bahan-bahan serta peralatan yang sesuai dengan keperluan, kesediaan dan perkembangan murid prasekolah;
2.2.5 Membantu mengawasi dan menjaga keselamatan, kesihatan dan keselesaan murid dalam atau di luar kawasan sekolah semasa murid berkenaan di bawah jagaan sekolah;
2.2.6 Memberi bantuan kepada murid dan mendampingi mereka semasa menjalankan aktiviti harian di sekolah supaya mereka dapat melibatkan diri secara aktif; dan
2.2.7 Membantu guru prasekolah dalam penyediaan P&P prasekolah.
2.3 Elemen Nilai Profesional:
2.3.1 Berpegang kepada prinsip bahawa keperluan pembelajaran setiap murid prasekolah harus diberi keutamaan;
2.3.2 Komitmen terhadap arahan yang diberikan; dan
2.3.3 Adil dalam memberi layanan kepada murid.
3.1 Elemen Pengetahuan:
3.1.1 Penyediaan dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang;
3.1.2 Penjagaan, kebersihan dan kekemasan perkakasan dapur dengan baik;
3.1.3 Penyediaan dan mengemas keseluruhan ruang di prasekolah; dan
3.1.4 Penyusunan peralatan di pra sekolah mengikut keperluan semasa.
3.2 Elemen Kemahiran:
3.2.1 Membantu merancang menu harian;
3.2.2 Menyedia dan menghidangkan makanan dan minuman yang bersih,berzat dan seimbang;
3.2.3 Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, peti ais dan sebagainya;
3.2.4 Menyedia dan mengemaskan bilik darjah dan bilik-bilik atau ruang yang lain sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci kelas dan menjaga kebersihan bilik darjah dan ruang-ruang lain;
3.2.5 Menyusun atur kerusi dan meja;
3.2.6 Membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran di dalam kelas.
3.3 Elemen Nilai Profesional:
3.3.1 Berpegang kepada prinsip pentingnya sajian makanan yang seimbang untuk pertumbuhan murid-murid; dan
3.3.2 Prihatin terhadap kebersihan dan kekemasan alatan dan ruang dalam kelas.
4.1 Elemen Pengetahuan:
4.1.1 Aspek tingkah laku murid-murid prasekolah;
4.1.2 Aspek kebersihan, keselamatan dan kebajikan murid-murid prasekolah;
4.1.3 Tatacara menyambut kedatangan murid-murid;
4.1.4 Tatacara keluar masuk murid ke kelas prasekolah
4.1.5 Kebersihan, keselamatan dan keceriaan kelas prasekolah di dalam dan di luar;
4.1.6 Tatacara pengawasan murid semasa ketiadaan guru; dan
4.1.7 Nilai yang baik untuk dijadikan contoh teladan.
4.2 Elemen Pengetahuan:
4.2.1 Melayani karenah murid prasekolah dan menolong memastikan murid sentiasa berkeadaan bersih;
4.2.2 Menjadi contoh teladan yang baik kepada murid-murid dari segi tingkah laku, tutur bahasa dan kekemasan diri;
4.2.3 Menyambut kedatangan murid dan memastikan murid keluar dari kelas dalam keadaan selamat;
4.2.4 Membantu murid-murid ke tandas sekiranya perlu;
4.2.5 Memerhatikan murid-murid sentiasa dalam keadaan sihat dan bersih;
4.2.6 Membantu guru menjaga keselamatan alatan dan kemudahan prasekolah di dalam dan di luar kelas;
4.2.7 Membantu mengawasi murid semasa ketiadaan guru.
4.3 Elemen Nilai Profesional:
4.3.1 Berpegang kepada prinsip pentingnya kebajikan murid diuruskan dengan baik dan sistematik;
4.3.2 Berpegang kepada prinsip bahawa pengurusan kecerdasan emosi murid perlu diberikan perhatian yang sewajarnya; dan
4.3.3 Prihatin terhadap keselamatan alatan di prasekolah.
1.1 Elemen
Pengetahuan:
1.1.1 Pekeliling Perkhidmatan Bil. 9 Tahun 2003
(Skim Perkhidmatan Pembantu Pengurusan Murid) ;
1.1.2 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun
2003 (Skim Perkhidmatan Pembantu Pengurusan Murid)
1.1.3 Arahan Perbendaharaan yang
berkaitan;
1.1.4 Pekeliling Perbendaharaan yang
berkaitan;
1.1.5 Surat Pekeliling Perbendaharaan yang
berkaitan;
1.1.6 Rekod pendaftaran murid;
1.1.7 Daftar kehadiran harian murid
prasekolah;
1.1.8 Tatacara pengurusan aset alih
kerajaan;
1.1.9 Inventori peralatan dan bahan di dalam
kelas prasekolah;
1.1.10 Urusan surat-menyurat;
1.1.11 Rekod pembelian bahan dan peralatan
prasekolah;
1.1.12 Rekod Daftar Bekalan Pejabat ;
1.1.13 Rekod Pergerakan Harta Modal ;
1.1.14 Tatacara kemas kini data dan maklumat
bagi murid-murid prasekolah;
1.1.15 Program-program khas;
1.1.16 Rekod perbelanjaan;
1.1.17 Rekod kewangan;
1.1.18 Rekod sumbangan kewangan.
1.2 Elemen
Kemahiran:
1.2.1 Membantu mendaftar kehadiran murid-murid
prasekolah setiap hari;
1.2.2 Membantu melaksanakan pengurusan
inventori peralatan dan bahan di dalam kelas prasekolah;
1.2.3 Membantu merekod Daftar Bekalan
Pejabat;
1.2.4 Membantu merekod Pergerakan Harta
Modal;
1.2.5 Melaksanakan tugas dalam urusan surat
menyurat
1.2.6 Merekodkan pembelian bahan dan peralatan
prasekolah;
1.2.7 Membantu mengemas kini data dan maklumat
bagi murid-murid prasekolah;
1.2.8 Merekodkan pendaftaran murid-murid
prasekolah;
1.2.9 Menghubungi agensi luar bagi mendapatkan
kerjasama untuk mengendalikan aktiviti prasekolah;
1.2.10 Menyediakan laporan perbelanjaan bulanan
Prasekolah; dan
1.2.11 Merekodkan perbelanjaan dan sumbangan
yang diterima untuk prasekolah.
1.3 Elemen Nilai
Profesion:
1.31 Jujur dan amanah;
1.3.2 Bersedia menerima dan mematuhi
arahan;
1.3.3 Bertanggungjawab; dan
1.3.4 Menyayangi murid
2.
Berupaya membantu guru prasekolah dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran
berpandukan Pekeliling Bilangan 9 Tahun 2003 (Skim Perkhidmatan Pembantu
Pengurusan Murid) bagi memastikan murid dapat menikmati pembelajaran yang
menyeronokkan.
2.1 Elemen
Pengetahuan:
2.1.1 Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun
2003 (Skim Perkhidmatan Pembantu Pengurusan Murid)
2.1.2 Bimbingan dan asuhan murid-murid
prasekolah;
2.1.3 Suasana pembelajaran yang kondusif;2.1.4 Motivasi belajar murid prasekolah;
2.1.5 Bahan bantu mengajar;
2.1.6 Tatacara kawalan keselamatan kesihatan dan keselesaan murid;
2.1.7 Aktiviti pengajaran dan pembelajaran;
2.1.8 Rancangan pelajaran harian;
2.1.9 Kaedah pengurusan prasekolah; dan
2.1.10 Modul Tugas Pembantu Pengurusan Murid.
2.2 Elemen Kemahiran:
2.2.1 Membantu guru prasekolah merancang aktiviti bimbingan dan asuhan;
2.2.2 Membantu guru mewujudkan suasana selesa,selamat dan menggembirakan;
2.2.3 Membantu merangsang dan meningkatkan motivasi murid-murid prasekolah supaya bersedia untuk belajar;
2.2.4 Membantu memilih dan menyediakan bahan-bahan serta peralatan yang sesuai dengan keperluan, kesediaan dan perkembangan murid prasekolah;
2.2.5 Membantu mengawasi dan menjaga keselamatan, kesihatan dan keselesaan murid dalam atau di luar kawasan sekolah semasa murid berkenaan di bawah jagaan sekolah;
2.2.6 Memberi bantuan kepada murid dan mendampingi mereka semasa menjalankan aktiviti harian di sekolah supaya mereka dapat melibatkan diri secara aktif; dan
2.2.7 Membantu guru prasekolah dalam penyediaan P&P prasekolah.
2.3 Elemen Nilai Profesional:
2.3.1 Berpegang kepada prinsip bahawa keperluan pembelajaran setiap murid prasekolah harus diberi keutamaan;
2.3.2 Komitmen terhadap arahan yang diberikan; dan
2.3.3 Adil dalam memberi layanan kepada murid.
3.
Berupaya menyedia dan menyajikan menu sajian makanan seimbang sesuai dengan
tahap pertumbuhan kanak-kanak bagi merangsang tumbesaran
murid.
3.1 Elemen Pengetahuan:
3.1.1 Penyediaan dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang;
3.1.2 Penjagaan, kebersihan dan kekemasan perkakasan dapur dengan baik;
3.1.3 Penyediaan dan mengemas keseluruhan ruang di prasekolah; dan
3.1.4 Penyusunan peralatan di pra sekolah mengikut keperluan semasa.
3.2 Elemen Kemahiran:
3.2.1 Membantu merancang menu harian;
3.2.2 Menyedia dan menghidangkan makanan dan minuman yang bersih,berzat dan seimbang;
3.2.3 Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, peti ais dan sebagainya;
3.2.4 Menyedia dan mengemaskan bilik darjah dan bilik-bilik atau ruang yang lain sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci kelas dan menjaga kebersihan bilik darjah dan ruang-ruang lain;
3.2.5 Menyusun atur kerusi dan meja;
3.2.6 Membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran di dalam kelas.
3.3 Elemen Nilai Profesional:
3.3.1 Berpegang kepada prinsip pentingnya sajian makanan yang seimbang untuk pertumbuhan murid-murid; dan
3.3.2 Prihatin terhadap kebersihan dan kekemasan alatan dan ruang dalam kelas.
4.
Berupaya menolong guru mengurus hal ehwal murid prasekolah dengan baik dan
sistematik berpandukan Pekeliling Bilangan 9 Tahun 2003 (Skim Perkhidmatan
Pembantu Pengurusan Murid) bagi memastikan murid prasekolah terurus dan
selamat.
4.1 Elemen Pengetahuan:
4.1.1 Aspek tingkah laku murid-murid prasekolah;
4.1.2 Aspek kebersihan, keselamatan dan kebajikan murid-murid prasekolah;
4.1.3 Tatacara menyambut kedatangan murid-murid;
4.1.4 Tatacara keluar masuk murid ke kelas prasekolah
4.1.5 Kebersihan, keselamatan dan keceriaan kelas prasekolah di dalam dan di luar;
4.1.6 Tatacara pengawasan murid semasa ketiadaan guru; dan
4.1.7 Nilai yang baik untuk dijadikan contoh teladan.
4.2 Elemen Pengetahuan:
4.2.1 Melayani karenah murid prasekolah dan menolong memastikan murid sentiasa berkeadaan bersih;
4.2.2 Menjadi contoh teladan yang baik kepada murid-murid dari segi tingkah laku, tutur bahasa dan kekemasan diri;
4.2.3 Menyambut kedatangan murid dan memastikan murid keluar dari kelas dalam keadaan selamat;
4.2.4 Membantu murid-murid ke tandas sekiranya perlu;
4.2.5 Memerhatikan murid-murid sentiasa dalam keadaan sihat dan bersih;
4.2.6 Membantu guru menjaga keselamatan alatan dan kemudahan prasekolah di dalam dan di luar kelas;
4.2.7 Membantu mengawasi murid semasa ketiadaan guru.
4.3 Elemen Nilai Profesional:
4.3.1 Berpegang kepada prinsip pentingnya kebajikan murid diuruskan dengan baik dan sistematik;
4.3.2 Berpegang kepada prinsip bahawa pengurusan kecerdasan emosi murid perlu diberikan perhatian yang sewajarnya; dan
4.3.3 Prihatin terhadap keselamatan alatan di prasekolah.
tugasan sebagai PPM yang lebih terperinci...
BalasPadam